Data:
Şcoala:
Clasa: a V-a
Profesor:
Disciplina:
Limba şi literatura românã
Subiectul:
Predicatul. Predicatul verbal si predicatul nominal
Tipul
lecţiei: însuşire de noi cunoştințe
Locul
desfãşurãrii lecţiei: sala de clasã
Durata:
50 de minute
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE
La sfârşitul lecţiei, elevii vor fi capabili :
1.sã
defineascã predicatul;
2.sã
deosebeascã predicatul verbal de predicatul nominal;
3.sã
precizeze pãrțile de vorbire prin care se exprimã predicatul;
4.sã
identifice valorile morfologice ale verbului "a fi";
5.
sã analizeze sintactic şi morfologic predicatele din diverse propoziții;
STRATEGIA
DIDACTICĂ
Metode
şi procedee: conversaţia euristicã, jocul didactic, lectura, exerciţiul
,explicaţia, ȋnvãţarea prin descoperire
Forme
de organizare a activitãţii: frontalã, individualã
Resurse:
- capacitatea de învãţare a elevilor;
- cunoştinţele lor anterioare.
Materiale
didactice: manualul, auxilarul şi fişele de lucru
Bibliografie:
Limba
românã, manual pentru clasa a V-a, Editura Humanitas Educational, autori: Sofia
Dobra, Florentina Samihaian, Alexandru Crisan
Curriculum
Naţional. Programe şcolare pentru clasele a V-a – a VIII-a.
SCENARIU
DIDACTIC
1)Momentul
organizatoric
Salutul,
notarea absenţilor şi pregãtirea materialelor necesare bunei desfãşurãri a lecţiei.
2)
Verificarea temei şi actualizarea cunoştinţelor ȋnsuşite anterior
Profesorul verificã tema
pentru acasã şi corecteazã eventualele greşeli.
3) Captarea atenţiei
Profesorul le propune
elevilor un joc didactic: Plicul cu
bileţele.
Acest
joc are rolul de a capta atenţia şi de a stârni curiozitatea elevilor. Fiecare
dintre ei extrage câte un bilețel din
plicul magic . Elevii trebuie sa incercuiasca initialele fiecãrui verb
descoperit şi sã le combine astfel încât sã rezulte un cuvânt care reprezintã titlul
lecției.
4)
Conducerea învãțãrii şi
dobândirea
de noi cunoştințe
Profesorul scrie
pe tabla definiția predicatului şi clasificarea acestuia, în funcție de verbele
prin care se exprimã.
Pornind de la exemple, profesorul
defineste cele doua feluri de predicat: verbal si nominal. Impreuna cu clasa,
profesorul analizeaza sintactic si morfologic cate un fel de predicat.
Elevii deschid manualele si rezolva
exercitiile 1 si 2 de la pagina 122.
5)
Fixarea cunoştințelor
Pentru
fixarea cunoştințelor, elevii primesc douã fişã de lucru (anexa 1 si anexa 2).
6) Asigurarea retenției
şi a
transferului
Ce este predicatul?
De
cate feluri este predicatul?
Prin
ce se exprima predicatul verbal?
Prin
ce se exprima predicatul nominal?
Fiecare trebuie sa construiasca cate o
propozitie cu un predicat verbal si apoi cu un predicat nominal.
6) Tema pentru acasã
Exerciții din auxiliar
7)
Evaluarea se face prin aprecieri verbale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu