Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 20 mai 2020

Bacalaureat, Subiectul al II-lea, MODEL DE REZOLVARE- Modalități de caracterizare a personajului literar


     
Personajele literare fac parte din structura unei opera epice sau dramatice, participă la acțiune și sunt purtătoarele mesajului scriitorului. Acestea sunt "ființe de hârtie", cum le numea Roland Barthes, teoretician al literaturii, adică există doar în lumea ficțiunii, dar mimează realitatea.
Unul dintre personajele operei literare ……….. (titlul operei literare), de ……… (numele autorului),este ……(numele personajului). În realizarea portretului său (fizic și/sau moral) se împletesc modalitãţile de caracterizare directe ( prin datele furnizate de narator, de alte personaje sau de personajul însuşi) şi indirecte (trãsãturile reies din fapte, limbaj, nume, comportament, vestimentaţie, relația cu celelalte personaje, mediul în care trãieşte).
Încă din incipitul textului, ..... (numele personajului) este caracterizat în mod direct. Din spusele ……..   ( naratorului/ altor personaje/ personajului ȋnsuşi) , aflăm că ………(menţionarea trãsaturilo fizice), sugerând ………………. (frumuseţea, urâţenia ca reflex al rãutãţii sufleteteşti etc.)
Portretul moral este dominant, fiind realizat mai ales  prin mijloace indirecte. Astfel, din comportamentul lui reiese că................
Felul în care vorbeşte indică faptul că …..(numele personajului) este ………………………
El este îmbrăcat ...................................... ceea ce sugerează ..............................................  ( sărăcie / eleganță / bun gust / pozitia socială / starea socială / educația / lipsa de educație a personajului).
Mimica si gesticulatia personajului …………..(exemple din text) dovedesc............
În concluzie, …… (numele personajului) este un exemplu de ………………. (simplitate / modestie/ demnitate / curaj / înţelepciune / nobleţe sufleteasca / sensibilitate  etc.) / reprezintă tipul … (încadrarea într-o tipologie umană, de exemplu tipul copilului obraznic/ intelectualui/ avarului etc, ) şi poate constitui un model pentru fiecare dintre noi/ nu trebuie să constituie un model pentru noi .


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu