PROIECT DE
LECŢIE
Data:
Şcoala:
Clasa:
Profesor:
Disciplina: Limba
şi literatura românã
Subiectul: Textul argumentativ
Tipul lecţiei: dobândire
de noi cunoştinţe
Locul
desfãşurãrii lecţiei: sala de clasã
Durata: 50 de
minute
Obiective operaţionale:
a.cognitive
La sfârşitul lecţei, elevii vor fi capabili:
- sã explice conceptul de
argumentare;
- sã cunoascã structura unui text
argumentativ;
- sã identifice conectorii
argumentãrii într-un text dat;
- sã redacteze un text
argumentativ pe o temã indicatã.
b. afective
La sfârşitul lecţei, elevii vor fi
capabili:
- sã participe la orã intens, rãspunzând
întrebãrilor sau punând ei înşişi întrebãri cu privire la temã.
c. formative
La sfârşitul lecţei, elevii vor fi capabili:
1.sã-şi integreze noile concepte într-un sistem propriu de cunoştinţe;
2. sã aplice tehnica argumentãrii în situaţii concrete din viaţa cotidianã.
Strategia didacticã
Metode şi procedee: exerciţiul, conversaţia
euristicã, explicaţia, învãţarea prin descoperire.
Forme de organizare : activitate frontalã,
activitate individualã
Resurse: - capacitatea de învãţare a
elevilor
- modele de texte argumentative.
Materiale didactice: manualul,fişe de
lucru , fişa-sintezã
SCENARIU DIDACTIC
1.Momentul organizatoric
Notarea
absenţilor şi pregãtirea materialelor necesare pentru lecţie.
2.Verificarea temei
Elevii au avut ca temã de completat
urmãtoarele fraze:
Îmi place / nu îmi place sã ascult muzicã, pentru cã ...
Îmi place / nu îmi place sã citesc, pentru cã …
Îmi place / nu îmi place sã merg la cinema, pentru cã ...
3.Captarea atenţiei
Le
propun elevilor un joc amuzant si interesant : Elevii se prezintã spunându-şi prenumele şi caracterizându-se cu un adjectiv
care începe cu acceaşi literã cu care începe prenumele, aducând şi câte un argument al alegerii acelei caracteristici.
4.Anunţarea subiectului lecţiei şi a obiectivelor
Pentru cã am observat
cã unii elevi nu reuşesc sã-şi susţinã punctul de vedere într-o discuţie, m-am
gândit cã ar fi util pentru ei sã înveţe în mod organizat, nu intuitiv,cum se
argumenteazã un punct de vedere.
Anunţ titlul lecţiei şi
îl scriu pe tablã: Textul argumentativ.
Prezentarea obiectivelor
menţionate.
5.Conducerea învãţãrii
şi dobândirea de noi cunoştinţe
Elevii primesc o fişã
de lucru (anexa 1)care conţine un text în care trebuie sã identifice
argumentele.
Le explic
elevilor faptul cã argumentarea este un mijloc de a susţine sau de a demonstra
un punct de vedere.
Elevii identifica argumentele.
Elevii
noteaza in caiete definiţia argumentãrii.
Argumentarea este un mijloc prin care se
susţine sau se demonstreazã în mod logic un punct de vedere privitor la o anumitã
temã.Orice argumentare presupune folosirea unor conectori (cuvinte de legãturã),
întrucât scopul sãu este de a convinge, iar un text conţinând o argumentare se
numeşte text argumentativ.
Le
citesc elevilor un fragment din piesa lui I. L. Caragiale , O scrisoare pierdutã, cerându-le să
motiveze dacă textul întruneste condiţiile unui text argumentativ.
“Farfuridi (emoţionat şi asudând): Atunci iată ce vreau să zic eu, şi împreună cu
mine (începe să se înece) trebuie să zică asemenea toţi aceia care nu vor să
cază la extremitate ( se îneacă mereu),adică vreau să zic, da, ca să fiemoderaţi...adică
nu exageraţiuni!...Într-o chestiune politică...şi de care...de la care atârnă
viitorul, prezentul şi trecutul ţării...să fie ori prea prea-prea, ori
foarte-foarte...(se încurcă, asudă şi înghite)încât vine aici ocaziunea săîntrebăm pentru ce?...da...pentru ce?...Dacă Europa...să fie cu ochii aţintiţi asupra noastră,
dacă mă pot pronunţa astfel, care lovesc soţietatea, adică dincauza
zguduirilor...şi..şi mă-nţelegi, mai în sfârşit, pentru care în orice ocaziuni
solemne a dat probe de tact...vreau să zic într-o privinţă, poporul,
naţiunea,Romania...(cu tărie) ţara în sfârşit..cu bun-simţ, pentru ca Europa, cu un moment mai înainte să vie şi să recunoască,
de la care putem zice depandă..(se încurcă şi asudă mai tare) precum,
daţi-mi voie – (se şterge)la 48, la 34, la 54,la 64, la 74 asemenea şi la
84 şi 94 eţetera, întrucât ne priveşte...precum ca sădăm exemplu, chiar
surorilor noastre de ginte latină însă!(Foarte asudat se şterge, iar se
şterge şi suflă foarte greu. Trahanache a urmărit cu mâna
tactul sacadelor oratorice ale lui Farfuridi. Bravo şi aplauze în
fund, conduse de Brânzovenescu; râsete şi sâsâituri în grupul lui Caţavencu. Clopoţelul luiTrahanache de abia se mai aude. După ce s-a
mai oprit zgomotul, cu multă aprindere)Daţi-mi voie! Termin îndată! Mai am
două vorbe de zis(zgomotul tace) Iată opinia mea:(în
luptă supremă ,oboseala îl biruie)
Din
două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe
nimica; ori să nu se revizuiască,
primesc! Dar atunci să se schimbe pe ici, pe colo, şi anume în punctele...esenţiale....Din această dilemă nu puteţi ieşi...Am zis!”
Elevii vor observa că textul nu respectă tehnica argumentării şi nu este persuasiv,
nerespectând structura unui asemenea text şi nici calităţile generale ale stilului.
Elevii primesc o fişã cu un
model de text argumentativ realizat pe baza unui citat (anexa 2) şi le cer sã
identifice pãrţile componente ale textului argumentativ.
Se stabileşte structura textului argumentativ şi se noteazã pe tablã.
Structura textului
argumentativ:
- o
ipotezã (ideea care trebuie susţinutã cu argumente) ;
-
argumentarea propriu – zisã (pro sau contra);
- o
concluzie (reluarea, într-un mod nunţat, a ipotezei).
Ordonarea pãrţilor componente ale textului argumentativ se realizeazã cu
ajutorul unor elemente conectoare (adverbe, locuţiuni adverbiale, conjuncţii,
locuţiuni conjuncţionale, structuri verbale) care exprimã diferite raporturi.
Elevii
primesc o fişă-sinteză (anexa 3), conţinând conectorii cel mai frecvent
utilizaţi, ca şi rolul lor în argumentare.
Elevii identificã conectorii din textul dat (anexa 2).
6.Fixarea cunoştinţelor
Elevii primesc o fişã de lucru (anexa 4) pentru
fixarea cunoştinţelor.
Elevii rezolvã cerinţele.
7. Asigurarea
feed-backului
Evaluarea se face pe tot parcursul
lecţiei prin aprecieri şi observaţii curente.Sunt notaţi cei cu o contribuţie
deosebitã la realizarea orei.
8.Temã pentru acasã
Redactează un text argumentativ despre copilărie
de 15-20 rânduri, pornind de la afirmaţia lui Lucian Blaga: „Copilăria este inima tuturor vârstelor.”(
„Cugetări”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu