Tipul lecţiei: de recapitulare şi sistematizare a cunoştinţelor
Timp de lucru: 50 de minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
Obiective operaţionale: La sfârşitul lecţiei, elevii vor fi capabili :
1. să încadreze un text în stilul funcţional căruia îi aparţine;
2. să argumenteze încadrarea textului în stilul funcţional respectiv;
3. să identifice trăsăturile tuturor stilurilor funcţionale;
4. să creeze texte aparţinând unor stiluri funcţionale diferite;
5. să recunoască elementele componente ale situaţiei de comunicare.
Strategia didacticã
Metode şi procedee: conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul , problematizarea, învăţarea prin descoperire, analiza de text
Resurse: - capacitãţile intelectuale ale elevilor;
- cunoştinţele anterioare ale elevilor.
Forme de organizare: -activitate frontalã;
-activitate pe grupe;
-activitate individualã.
Mijloace de învãţãmânt: manualul, fişe de lucru, test de evaluare
Bibliografie:
Manual de limba şi literatura română, clasa a X-a,Ed. Art , 2005
Metodica studierii limbii şi literaturii române în şcoală, C. Parfene, Ed. Polirom, 1999
Modalitãţi de evaluare: aprecierea verbală , notarea
1)Momentul organizatoric
Salutul, notarea absenţilor şi pregãtirea materialelor necesare pentru lecţie.
2)Captarea atenţiei
Exerciţiu de spargere a gheţii : un elev citeşte un text (o scrisoare). Elevii trebuie să identifice cui aparţine textul, din ce operă a fost luat şi cărui stil funcţional îi aparţine.
3) Anunţarea subiectului lecţiei, a tipului şi enunţarea obiectivelor
Profesorul anunţã subiectul lecţiei, specificând cã este vorba de o lecţie de recapitulare şi sistematizare a cunoştinţelor despre stilurile funcţionale ale limbii române. Profesorul scrie pe tablã titlul lecţiei şi enunţã obiectivele operaţionale.
4) Actualizarea cunoştinţelor învãţate anterior
Profesorul porneşte o discuţie despre stil.
Ce este stilul ?
Care sunt calităţile generale ale stilului?
Ce este stilul funcţional ?
Elevii răspund.
Enumeraţi stilurile funcţionale ale limbii române.
Stilul artistic (beletristic)
Stilul ştiinţific
Stilul juridic – administrativ (oficial)
Stilul publicistic (jurnalistic)
Stilul colocvial (familiar)
Stilul epistolar
Stilul oratoric
După ce sunt enumerate stilurile funcţionale , elevii prezintă şi caracteristicile acestora.
5)Dirijarea procesului de învãţare
Împãrţirea clasei pe grupe, stabilirea de sarcini.
Grupa nr. 1 (elevi cu ritm lent de învăţare) – fişa de lucru
Grupa nr.2 (elevi cu ritm mediu de învăţare) – fişa de lucru
Grupa nr.3 (elevi cu ritm rapid de învăţare) – fişa de lucru
Fiecare grupă are timp de lucru 10 minute, după care îşi prezintă activitatea printr-un reprezentant.
5)Sistematizarea cunoştinţelor
Profesorul distribuie teste de evaluare
Timp de lucru: 5 minute
Observarea sistematicã a activitãţii la clasã.
Elevii îşi rezolvã sarcinile de lucru.
6)Asigurarea feed-backului
Se realizeazã prin aprecieri verbale pe parcursul lecţiei, vizând participarea elevilor, calitatea exemplelor şi corectitudinea exprimãrii.
7)Temã pentru acasã
Elevii vor avea de realizat câte un text reprezentativ pentru fiecare stil funcţional.
8)Aprecierea şi notarea elevilor activi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu