Apãrut
în anul 1920, romanul "Ion"
al lui Liviu Rebreanu se integreazã perioadei
interbelice şi reprezintã o
etapã de trecere de la tradiţie la modernitate. Prezintã un spaţiu
rural, dar nu în mod idilizat, conform tradiţiei sãmãnãtoriste, ci dintr-o perspectivã realistã .
Având
o acţiune complicatã, desfãşuratã pe mai multe planuri narative, cu conflicte
puternice şi diverse, ce antreneazã un numãr mare de personaje, opera literarã
"Ion" aparţine speciei literare romanul.
"Ion" este un roman
obiectiv prin specificul naratorului (obiectiv, detaşat, impersonal),
al naraţiunii ( la persoana a III-a) şi al relaţiei narator – personaj
(naratorul omniscient ştie mai mult decât personajele sale şi omniprezent,
dirijeazã evoluţia lor ca un regizor universal, conform unui destin
prestabilit). Viziunea realist – obiectivã
se realizeazã prin : tematica socialã, obiectivitatea perspectivei
narative, construirea personajelor în relaţie cu mediul în care acestea trãiesc,
tehnica detaliului semnificativ, aspectul veridic, caracterul monografic şi anticalofilismul
( împotriva scrisului frumos ).
În scrierea cãrţii, autorul a pornit de la o scenã realã, şi anume un ţãran care sãruta pãmântul "ca pe o ibovnicã". Alte douã
nuclee ar fi nuvelele "Ruşinea", în care
este vorba de o fatã bogatã ce iubea un ţãran sãrac şi "Zestrea",
scrisã în urma unei discuţii cu un flãcãu, Ion Pop al Glanetaşului, care "simţea o dragoste pentru pãmânt aproape bolnãvicioasã". Toate
acestea se îmbinã într-o ficţiune unicã, printr-un lung proces de creaţie ( martie 1913 – iulie 1920) ce vizeazã şi aspecte
ale vieţii satului transilvãnean.
Titlul este dat de numele personajului principal, Ion. Acesta
este însã un nume generic, specific pentru ţãranul român , cu pasiunile şi
ambiţiile sale, a cãrui drama este redatã în paginile acestei cãrţi.
Tema romanului o reprezintã lupta unui ţãran sãrac pentru a obţine pãmânt şi consecinţele
actelor sale. Putem observa, de asemenea , cã şi tema iubirii este prezentã, prin conturarea evoluţiei
protagonistului ȋntre "glasul pãmântului" şi "glasul iubirii", cele douã forţe care se ȋnfruntã ȋn sufletul sãu.
Concepţia autorului despre roman, înţeles ca un corp geometric
perfect, "corp sferoid", se
reflectã artistic în structura
circularã a romanului. Simetria
incipitului cu finalul se realizeazã prin descrierea drumului care intrã şi iese din satul Pripas.
Personificat cu ajutorul verbelor ("se
desprinde", "aleargã”, "urcã", "înainteazã"),drumul
are semnificaţia simbolicã a destinului unor oameni . Asemenea ramei unui
tablou, el separã viaţa realã a cititorului de viaţa ficţionalã a
personajelor din roman.
Descrierea iniţialã a drumului, supusã convenţiei
veridicitãţii prin detaliile toponimice (Cişmeaua – Mortului, Râpele – Dracului, Pripas, Jidoviţa),
introduce cititorul în viaţa satului ardelean de la începutul secolului al
XX-lea, cu aspecte topografice (drumul,
crucea, casele) , etnografice (hora,
nunta, naşterea, moartea, sfinţirea hramului bisericii) şi sociale. Descrierea caselor
ilustreazã, prin aspect şi aşezare, condiţia socialã a locuitorilor şi
anticipeazã rolul unor personaje (Herdelea, Glanetaşu) în desfãşurarea
narativã. Crucea strâmbã de la marginea satului, cu un Hristos de tinichea
ruginitã, anticipeazã tragismul destinelor.
Descrierea finalã închide simetric romanul şi
face mai accesibilã semnificaţia simbolicã a drumului prin metafora şoselei – viaţa : "Drumul trece prin Jidoviţa , pe podul de
lemn, acoperit, de peste Someş, şi pe urmã se pierde în şoseaua cea mare şi
fãrã început …" .
Simetria se pãstreazã şi la nivelul planurilor acţiunii
. Prin tehnica planurilor paralele
este prezentatã viaţa ţãrãnimii şi a
intelectualitãţii rurale. Trecerea de la un plan narativ la altul se
realizeazã prin alternanţã,
iar succesiunea secvenţelor narative este redatã prin înlãnţuire (respectarea cronologiei faptelor). Coerenţa lor se realizeazã printr-o tehnicã a contrapunctului ( prezentarea aceleiaşi
teme ȋn
planuri diferite). Astfel, nunţii ţãrãneşti, a lui Ion cu Ana, ȋi
corespunde nunta intelectualilor , a lui George Pintea cu fiica mai mare a ȋnvãţãtorului
, Laura Herdelea; conflictului dintre Ion şi Vasile Baciu pentru pãmânt ȋi
corespunde conflictul dintre preotul Belciug şi ȋnvãţãtorul Zaharia Herdelea; petrecerii
de la hora desfãşuratã ȋn curtea vãduvei
lui Maxim Oprea ȋi corespunde balul anual din Armadia.
Modurile de expunere îndeplinesc o serie de funcţii
epice în discursul narativ. Descrierea iniţialã are, pe lângã rolul obişnuit de
fixare a coordonatelor spaţiale şi temporale, funcţie simbolicã şi de
anticipare. Naraţiunea obiectivã
îşi realizeazã funcţia de reprezentare a realitãţii prin absenţa mãrcilor
subiectivitãţii, prin "stilul
cenuşiu" (Tudor Vianu), iar dialogul
susţine veridicitatea şi concentrarea epicã.
Romanul este alcãtuit din douã pãrţi: "Glasul pãmântului"
şi "Glasul iubirii". Titlurile celor 13 capitole ( numãr simbolic, nefast) sunt semnificative,
discursul narativ având un "Început" şi un "Sfârşit":"Începutul",
"Zvârcolirea",
"Iubirea",
"Noaptea",
"Ruşinea",
"Nunta"
(prima parte); "Vasile", "Copilul", "Sãrutarea",
"Ştreangul",
"Blestemul",
"George",
"Sfârşitul"(partea
a doua).
Acţiunea
romanului începe
într-o zi de duminicã, în care locuitorii satului Pripas se aflã la horã. În expoziţiune, sunt prezentate principalele personaje, timpul şi
spaţiul, ceea ce conferã veridicitate romanului realist.
În centrul adunãrii este grupul jucãtorilor.
Descrierea jocului tradiţional, someşana, este o paginã etnograficã memorabilia
prin portul popular, paşii specifici şi vigoarea dansului. Cercul horei ,
centru al lumii satului , este o descãtuşare dionisiacã de energii.
Aşezarea privitorilor reflectã
relaţiile sociale. Cele douã grupuri ale bãrbaţilor (“bocotanii’ şi “sãrãntocii”) respectã stratificarea economicã. În satul
tradiţional, lipsa pãmântului (averea) este echivalentã cu lipsa demnitãţii
umane.
Rolul horei în viaţa comunitãţii
sãteşti este acela de a-i asigura coeziunea şi de a facilita întemeierea noilor
familii, dar cu respectarea principiului economic. Hotãrârea lui Ion de a o lua
pe Ana cea bogatã la joc, deşi o place pe Florica cea sãracã, marcheazã
începutul conflictului. Venirea lui Vasile Baciu , tatãl Anei, de la cârciumã
la horã, şi confruntarea verbalã cu Ion, pe care îl numeşte “hoţ” şi “tâlhar” , pentru cã “sãrãntocul”
umblã sã-i ia fata promisã altui ţãran bogat, George Bulbuc, constituie intriga romanului. Ruşinea pe
care Vasile i-o face la horã, în faţa satului, va stârni dorinţa de rãzbunare a
flãcãului, care la rândul sãu îl va face de ruşinea satului, lãsând-o pe Ana
însãrcinatã , forţându-l astfel sã le accepte nunta.
Desfãşurarea
acţiunii prezintã lupta eroului pentru pãmânt. Dupã nuntã, Vasile Baciu
refuzã sã-i dea Anei zestrea promisã. Bãtutã şi terorizatã, când de Ion, când
de tatã, Ana se sinucide, ca unicã salvare din haosul care devenise viaţa ei.La
scurt timp, moare şi copilul ei şi al lui Ion, Petrişor.
Punctul
culminant este previzibil. Ion începe sã se întâlneascã, pe ascuns, cu
Florica, devenitã soţia lui George Bulbuc. Surprins de acesta în gospodãria lui , Ion este omorât cu sapa.
Deznodãmântul rezolvã conflictele. George
este arestat, Florica rãmâne singurã, iar averea lui Ion revine bisericii.
Ion este personajul principal al romanului , unul complex, cu
însuşiri contradictorii: viclenie şi naivitate, gingãşie şi brutalitate,
insistenţã şi cinism. Iniţial dotat cu o serie de calitãţi , în goana sa
pãtimaşã dupã avere, se dezumanizeazã treptat, iar moartea lui este expresia
intenţiei moralizatoare a scriitorului ardelean.
Cele douã femei, conturate antitetic şi complementar, Ana şi Florica
, reprezintã cele douã obsesii ale personajului principal: averea şi iubirea.
În încordarea lui de a le obţine, se confruntã, în plan individual – concret,
cu Vasile Baciu şi cu George Bulbuc, iar în plan general – simbolic, cu pãmântul
– stihie, respectiv cu comunitatea ca instanţã moralã.
Naratorul obiectiv îşi lasã personajele sã-şi dezvãluie
trãsãturile în momente de încordare, consemnându-le gesturile, limbajul,
prezentând relaţiile dintre ele (caracterizare
indirectã). Fiind omniscient şi omniprezent, naratorul realizeazã portretul
sau biografia personajelor (caracterizare
directã).
Limbajul artistic al
lui Liviu
Rebreanu în romanul Ion se individualizează
prin respectul
pentru adevăr, de unde reiese obiectivarea şi realismul romanului,
precum şi prin precizia termenilor, acurateţea şi concizia exprimării,
înscriindu-se în modernism. Tot ca o noutate, sobrietatea stilului
anticalofil (împotriva scrisului frumos), lipsit de imagini
artistice, reliefează crezul prozatorului că „strălucirile artistice, cel puţin în opere de creaţie, se fac mai
totdeauna în detrimentul preciziei şi al mişcării de viaţă [...], e mult mai
uşor a scrie frumos, decât a exprima exact”.
În
opinia mea, "Ion" este un roman care impresioneazã atât prin
structura narativã, cât şi prin construcţia personajului eponim. Consider cã
Ion este un rezultat al instinctelor lãuntrice, mereu dominat de dorinţa de a
stãpâni şi de a urca pe scara socialã. Astfel, Liviu Rebreanu se evidenţiazã
prin construirea unei personalitãţi complexe , cu un impact major asupra
cititorului, un personaj marcant al literaturii române.
În
concluzie, "Ion"
de Liviu Rebreanu este un roman realist de tip obiectiv, deoarece are ca
trãsãturi : specificul relaţiei narator – personaj, obiectivitatea naratorului
omniscient care întreţine “iluzia
realitãţii” (viziunea realistã), utilizarea naraţiunii la persoana a III-a,
atitudinea detaşatã în descriere şi verosimilul întâmplãrilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu