Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 1 iunie 2019

FIȘE DE LUCRU - Tipuri de comic ( text- suport - O SCRISOARE PIERDUTĂ, I. L. Caragiale)



           FIŞĂ DE LUCRU



Grupa nr.1: COMICUL DE SITUAŢIE



            Se dă textul:

” Caţavencu: (spumând, se repede din mijlocul grupului său la tribună cu pumnii încleştaţi şi zbierând febril. Un moment tăcere.): Fraţilor! Domnilor! Un moment, onorabili cetăţeni! Am voit să acopăr o ruşine care se petrece de atâta vreme în sânul oraşului nostru. (…)
Pristanda : (…) (Cătră cei din fund) Pe ei, copii! (Grupul din fund cu Pristanda, Farfuridi, Brânzovenescu, Cetăţeanul turmentat se reped la tribună şi pun mâna pe Caţavencu.)
Caţavencu (continuând a zbiera în mijlocul zgomotului): O scrisorică a prefectului cătră…
Grupul lui Caţavencu: Pe ei, fraţilor. (Grupul din faţă dă năvală spre fund.)
Toată lumea: Afară! Ho! huideo!” (..)


·         Prezentaţi pe scurt fragmentul. În ce situaţie sunt prezentate personajele?
·         Cum se comportã ele? Este un comportament potrivit cu activitatea care se desfăşoară în acel moment?
  • Daţi exemple şi de alte situaţii care stârnesc râsul.







FIŞĂ DE LUCRU



Grupa nr.2: COMICUL DE CARACTER




  • Raportaţi fiecare personaj la o tipologie umană căreia îi aparţine, argumentându-vă părerea:
     Tipătescu                                        *încornoratul
     Trahanache                                     *prostul fudul
      Dandanache                                   *omul fără personalitate
     Pristanda                                         *slugarnicul
     Caţavencu                                       *demagogul politic 
     Cetăţeanul turmentat                      *naivul
     Farfuridi                                         * prostul ticălos
     Brînzovescu                                   * primul amorez şi donjuan








FIŞĂ DE LUCRU





Grupa nr.3: COMICUL DE LIMBAJ



      Se dau fragmentele:

a) “Trahanache: …A! ce coruptă soţietate!...Nu mai e moral, nu mai sunt prinţipuri, nu mai e nimic: enteresul şi iar enteresul…Bine zice fiu-meu de la facultate alaltăieri în scrisoare: vezi, tânăr, tânăr, dar copt, serios băiat! zice: “Tatiţo, unde nu e moral, acolo e corupţie, şi o soţietate fără prinţipuri, va să zică că nu le are!...”

b) “ Dandanache: Cu ocazia aledzerii, neicusorule, cu ocazia aledzerii; stii, m-a combătut opoziţia si colo, si dincolo, si dincolo…si rămăsesem eu…care familia mea de la patuzsopt în Cameră…rămăsesem mă-nţeledzi fără coledzi…si asa am venit pentru aledzere.”

            Cerinţe:

  • Identificaţi în textele date cuvinte pronunţate greşit/deformate.Scrieţi forma literară a acestora.


  • Identificaţi în textele date şi alte mijloace de realizare a comicului de limbaj.








FIŞĂ DE LUCRU




Gr. nr.4 : COMICUL DE NUME


  • Căutaţi în dicţionar termenul de la care este derivat numele lui Pristanda. Explicaţi, prin conduita personajului, ambele sensuri ale noţiunii. Dar prenumele Ghiţă ce vă sugerează?




  • Există, în comedie, şi un personaj care nu are nume propriu: Cetăţeanul turmentat. De ce credeţi că nu are nume? Pe cine reprezintă el? Puteţi găsi şi altă semnificaţie pentru turmentat decât cea care sugerează băutura?




  • Ce personaje inseparabile, în comedie, poartă nume derivate de la noţiuni comune înrudite? Cum interpretaţi semnificaţiile respective?






DEX

PRISTANDÁ, pristandale, s. f. (Reg.) Numele unui dans popular asemănător cu brâul; melodie după care se execută acest dans








FIŞĂ DE LUCRU


Gr. nr. 5: COMICUL DE MORAVURI SI DE INTENŢI1





·         Explicaţi în ce constă comicul de moravuri în opera O scrisoare pierdută de I.L.Caragiale







  • În ce constă comicul de intenţii în opera lui Caragiale?  Care este atitudinea scriitorului faţă de persoanjele sale?















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu