FIŞĂ DE LUCRU
Grupa nr.1: COMICUL DE SITUAŢIE
Se
dă textul:
”
Caţavencu: (spumând, se repede din mijlocul grupului său la tribună cu pumnii
încleştaţi şi zbierând febril. Un moment tăcere.):
Fraţilor! Domnilor! Un moment, onorabili cetăţeni! Am voit să acopăr o ruşine
care se petrece de atâta vreme în sânul oraşului nostru. (…)
Pristanda : (…) (Cătră cei din fund) Pe ei, copii! (Grupul din fund cu
Pristanda, Farfuridi, Brânzovenescu, Cetăţeanul turmentat se reped la tribună
şi pun mâna pe Caţavencu.)
Caţavencu (continuând a zbiera în mijlocul zgomotului): O scrisorică a
prefectului cătră…
Grupul lui Caţavencu: Pe ei, fraţilor. (Grupul din faţă
dă năvală spre fund.)
Toată
lumea: Afară! Ho! huideo!” (..)
·
Prezentaţi pe scurt
fragmentul. În ce situaţie sunt prezentate personajele?
·
Cum se comportã ele?
Este un comportament potrivit cu activitatea care se desfăşoară în acel moment?
- Daţi
exemple şi de alte situaţii care stârnesc râsul.
FIŞĂ DE LUCRU
Grupa nr.2: COMICUL DE CARACTER
- Raportaţi
fiecare personaj la o tipologie umană căreia îi aparţine, argumentându-vă
părerea:
Tipătescu *încornoratul
Trahanache *prostul fudul
Dandanache *omul fără personalitate
Pristanda *slugarnicul
Caţavencu *demagogul politic
Cetăţeanul
turmentat *naivul
Farfuridi * prostul ticălos
Brînzovescu * primul amorez şi donjuan
FIŞĂ DE LUCRU
Grupa nr.3: COMICUL DE LIMBAJ
Se dau fragmentele:
a) “Trahanache: …A! ce coruptă soţietate!...Nu mai
e moral, nu mai sunt prinţipuri, nu mai e nimic: enteresul şi iar enteresul…Bine
zice fiu-meu de la facultate alaltăieri în scrisoare: vezi, tânăr, tânăr, dar
copt, serios băiat! zice: “Tatiţo, unde nu e moral, acolo e corupţie, şi o
soţietate fără prinţipuri, va să zică că nu le are!...”
b) “ Dandanache: Cu ocazia aledzerii, neicusorule,
cu ocazia aledzerii; stii, m-a combătut opoziţia si colo, si dincolo, si
dincolo…si rămăsesem eu…care familia mea de la patuzsopt în Cameră…rămăsesem
mă-nţeledzi fără coledzi…si asa am venit pentru aledzere.”
Cerinţe:
- Identificaţi în textele date
cuvinte pronunţate greşit/deformate.Scrieţi forma literară a acestora.
- Identificaţi în
textele date şi alte mijloace de realizare a comicului de limbaj.
FIŞĂ DE LUCRU
Gr. nr.4 : COMICUL DE NUME
- Căutaţi
în dicţionar termenul de la care este derivat numele lui Pristanda. Explicaţi, prin conduita
personajului, ambele sensuri ale noţiunii. Dar prenumele Ghiţă ce vă sugerează?
- Există,
în comedie, şi un personaj care nu are nume propriu: Cetăţeanul turmentat.
De ce credeţi că nu are nume? Pe cine reprezintă el? Puteţi găsi şi altă
semnificaţie pentru turmentat
decât cea care sugerează băutura?
- Ce
personaje inseparabile, în comedie, poartă nume derivate de la noţiuni
comune înrudite? Cum interpretaţi semnificaţiile respective?
DEX
PRISTANDÁ, pristandale, s. f. (Reg.) Numele unui dans popular asemănător cu
brâul; melodie după care se execută acest dans
FIŞĂ DE LUCRU
Gr. nr. 5: COMICUL DE MORAVURI SI DE INTENŢI1
·
Explicaţi
în ce constă comicul de moravuri în opera O
scrisoare pierdută de I.L.Caragiale
- În ce constă comicul de intenţii în opera lui Caragiale? Care este atitudinea scriitorului faţă
de persoanjele sale?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu