Totalul afișărilor de pagină

luni, 9 iulie 2018

MODEL DE REZOLVARE - TITULARIZARE 2014, Subiectul I, punctul B - Rolurile profesorului de limba și literatura română

PROFESORUL reprezintă figura centrală a procesului instructiv-educativ. Pe lângă o bună pregătire profesională,  acesta trebuie să aibă și o bună pregătire psihopedagogică, întărită de un profund sentiment de afecțiune pentru copii.
Rolurile profesorului de limba și literatura română:
1)facilitator;
Profesorul nu oferă cunoaștere , ci face posibil accesul copilului la cunoaștere. De exemplu, atmosfera pe care o creează în clasă profesorul constituie un factor care influențează comportamentul de învățare al elevului. Instaurarea unui climat favorabil de conlucrare fructuoasă între profesor și elevi este o condiție sine-qua-non a lecției moderne.
2) partener al elevului într-o relație educațională interactivă;
3) consilier;
Profesorul este un prieten la care elevul poate apela atunci când are nevoie de sprijin în învățare și nu numai (uneori poate simți nevoia să-și împărtășească supărările). Profesorul  ascultă și ajută elevul.
4) motivator
Profesorul , ca agent motivator, declanșează și întreține interesul elevilor, curiozitatea și dorința lor pentru activitatea de învățare.
Profesorul trebuie să gestioneze situațiile conflictuale, apărute la ora de limba și literatura română, cu diplomație și responsabilitate.
Etape în rezolvarea unei situații conflictuale:
- să discute cu toată clasa pe marginea conflictului;
- să discute cu elevii implicați și să încerce împreună să rezolve situația;
-să aplice sancțiuni;
- să solicite ajutorul psihologului școlar.
Cauzele pentru care un elev are un comportament inadecvat sunt multiple:
- dezinteresul familiei față de școală;
- elevul consideră că materia nu-l va ajuta în viitor;
- probleme în familie;
- elevul consideră că materia este încărcată;
- probleme în relaționarea cu  ceilalți colegi etc.
O SITUAȚIE CONFLICTUALĂ care apare la ora de limba și literatura română este lipsa de interes a elevilor  față de mesajul transmis. Elevii din zilele noastre, din păcate, par tot mai plictisiți și mai dezinteresați de școală.
Atunci când constatăm această situație, trebuie să căutăm cauza.  Dacă această cauză este starea elevului, indispoziția lui , profesorul trebuie să cerceteze, să aibă rolul de consilier, să discute cu elevul și să combată cauza. Elevul trebuie să se simtă ascultat și ajutat.
Dacă profesorul este cauza, atunci, acesta trebuie să se autoanalizeze și să organizeze lecțiile într-un mod atractiv, să prezinte informațiile astfel încât să își atragă elevii. Trebuie să aibă un rol motivator. De cele mai multe ori, elevii manifestă interes pentru ce se predă, dacă sunt organizați pe grupe, deoarece le place să interacționeze cu colegii lor. O altă variantă pentru a-i atrage, o constituie lecțiile asistate de calculator.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu