Perioada
pașoptistă (1830-1860) are ca nucleu revoluția anului 1848. Modernizarea
societății românești, independența politică, libertatea națională, unirea
provinciilor române sunt obiectivele social-politice ale mișcării pașoptiste.
Epoca pașoptistă marchează începutul literaturii noastre moderne.
Scriitorii pașoptiști sunt nevoiți "să
ardă etapele" care se desfășuraseră succesiv în literaturile
occidentale , în decursul a mai bine de un secol și jumătate. Curentele
literare (iluminism, preromantism,
romantism, clasicism, realism incipient) sunt asimilate simultan.
Principala trăsătură a literaturii pașoptiste constă în coexistența curentelor literare, nu numai în opera aceluiași
scriitor, ci chiar în aceeași creație.
La 30 ianuarie 1840 ia ființă , la
Iași, revista "Dacia literară", din inițiativa și sub conducerea
lui Mihail Kogălniceanu, fiind "întâia
revistă de literatură organizată" (George Călinescu), având însă o
apariție scurtă, de numai trei numere.
"Dacia literară" este prima
revistă literară, în jurul căreia s-a manifestat un curent național-popular și
prin care s-au afirmat primii noștri scriitori moderni. În primul număr al
acesteia, Mihail Kogălniceanu publică articolul-program
"Introducție" , în care evidențiază principalele idei care vor
sta la baza creării și orientării literaturii românești și care este considerat primul manifest al romantismului românesc. Tot în primul număr
apare și prima nuvelă istorică "Alexandru
Lăpușneanul", de Costache Negruzzi, care respectă direcțiile trasate
de Kogălniceanu în articolul-program.
Kogălniceanu își susține intenția de a
face din "Dacia literară" "un repertoriu general al literaturii
românești", prin cele patru puncte ale articolului-program, ce
vizează: întemeierea spiritului critic
în literatura română pe principiul estetic; afirmarea idealului de realizare a
unității limbii și a literaturii române; combaterea imitațiilor și a
traducerilor mediocre; promovarea unei literaturi originale, prin indicarea
unor surse de inspirație în conformitate cu specificul național și cu estetica
romantică: "Istoria noastră are
destule fapte eroice, frumoasele noastre țări sunt destul de mari, obiceiurile
noastre sunt destul de pitorești și de poetice pentru ca să putem găsi și la
noi sujeturi de scris, fără să avem pentru aceasta trebuință să ne împrumutăm
de la alte nații".
Prin precizarea surselor de inspirație/
a temelor literare în ultimul punct al articolului, dar și prin diversele
trimiteri spre trăsăturile romantismului (aspirația
spre originalitate, refugiul în trecutul istoric, aprecierea valorilor
naționale și a folclorului, îmbogățirea limbii literare prin termeni populari,
arhaici sau regionali), acesta devine un manifest literar, un text cu
valoare documentară pentru începutul unui curent literar.
Literatura pașoptistă se dezvoltă sub
semnul romantismului european și parcurge un drum sinuos. După literatura
anilor 1825 – 1830, care abundă în adaptări după autori străini, în special
francezi, remarcăm sincronizarea dintre apariția manifestului romantismului
francez ( Prefața la drama Cromwell, de Victor Hugo, în 1827) și a
articolului –program Introducție,
publicat de Kogălniceanu în 1840. Scriitorii români ai epocii asimilează rapid
manifestul romantismului francez și aplică principiile acestuia, cu
particularitățile curentului național-popular de la revista Dacia literară.
Primii noștri scriitori moderni, precum
Costache Negruzzi, V Alecsandri, Gr Alexandrescu, se afirmă în cadrul
curentului național-popular de la Dacia
literară. Ideile enunțate în articolul –program și promovate de reviste se
reflectă în literatura română de la mijlocul secolului al XIX-lea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu