Subiectul I
Citeşte cu atenţie textul dat.
„Oprindu-se vaporul la Brăila, mă hotărâi a mă coborî pe uscat și a
întrerupe călătoria mea în Orient, pentru a mă rătăci câtăva vreme în câmpiile
Valahiei. Speram să intru într-o viață nouă și plină de întâmplări originale.
Mă pregăteam a-mi apăra zilele împotriva fiarelor primejdioase și a cetelor de
hoți ce gândeam că aș întâlni în calea mea. Îmi încărcai deci pistoalele și
sării din corabie pe pământ, cu gând de a răsturna jos pe cel întâi valah ce
s-ar înainta spre mine... Nici unul din oamenii adunați pe mal nu mă băgă în seamă
și, în loc de dușmani, mă trezii față-n față cu consulul francez din Brăila,
carele, cunoscându-mă de compatriot, mă pofti la dânsul acasă.
La consulat se afla adunați mai mulți străini care vorbeau cu mare
entuziasm de o baltă făcătoare de minuni ce se descoperise în Valahia, de vro
câțiva ani, și care se numea Balta-Albă.
După zisa acelor prieteni ai domnului consul, peste zece mii de oameni se
găseau acum împrejurul acelei bălți și se lecuiau, văzându-i cu ochii,
de tot soiul de patimi. În acel izvor de tămăduire orbii câștigau vederile,
surzii auzul, ologii picioarele, bătrânii puterile!
Cum auzii pomenind de o asemene minune, rugai pe dl consul să-mi
înlesnească vreun chip de a mă duce îndată la Balta-Albă, și, peste o jumătate
de ceas, un arnăut intră în salon vestindu-mi că trăsura era gata. Îmi luai un
sac de drum și mă coborâi iute în uliță.”
Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţe:
1. Oferă câte un
sinonim contextual cuvintelor: originale,
compatriot, se lecuiau.
2. Transcrie trei
cuvinte din text a căror formă reprezintă o abatere de la normele actuale ale
limbii literare.
3. Extrage, din
text, două structuri care fixează locul desfăşurării acţiunii.
4. Precizează
perspectiva narativă din fragmentul dat.
5. Rezumă, în 6-8 rânduri,
fragmentul citat.
6. Motivează de ce
şi-a întrerupt străinul drumul spre Orient, coborând în Valahia.
7. Selectează, prin
încercuire, răspunsul corect. Tema fragmentului este:
a. Timpul b. Jocul
c. Călătoria
8. Explică, în 4-6
rânduri, rolul descrierii din textul dat.
9. Demonstrează, cu
ajutorul a trei argumente, că textul dat este ficţional.
Subiectul al II-lea
Scrie
un text de tip argumentativ, în 10-15 rânduri, despre importanţa călătoriilor în formarea unui
adolescent.
Atenţie!
În elaborarea eseului argumentativ trebuie:
- să respecţi
construcţia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris,
utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri.
- să ai
conţinutul şi structura adecvate argumentării: formularea ipotezei, enunţarea
şi dezvoltarea a cel puţin două argumente pro/ contra raportate la ipoteză,
formularea unei concluzii pertinente. -
să respecţi în redactare normele limbii literare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu