Totalul afișărilor de pagină

duminică, 1 iulie 2018

MODEL DE REZOLVARE - Titularizare 2016, Limba și literatura română, SUBIECTUL al III-lea



Pentru rezolvarea subiectului al III-lea, aleg secvența din programa școlară pentru gimnaziu, clasa a V-a, și elementul de conținut: povestirea unor întâmplări reale sau imaginare.
Programa școlară este o componentă a Curriculumului național și descrie oferta educațională a unei discipline pentru un parcurs școlar. Structura acesteia, pentru gimnaziu, este următoarea
  • notă de prezentare;
  • competențe generale, sociale, civice;
  • valori și atitudini;
  • competențe specifice și conținuturi asociate acestora;
  • conținuturi;
  • sugestii metodologice.
Programele școlare de limba și literatura română sunt realizate pe baza modelului comunicativ-funcțional, model ce presupune studiul integrat al limbii, al comunicării și al textului.
Modelul comunicativ-funcțional impune ca finalitățile disciplinei să fie centrate pe comunicare, proces în care interacționează patru deprinderi fundamentale: înțelegerea după auz (ascultarea), lectura, vorbirea, scrierea.
Competențele generale se formează pe durata unui ciclu de învățământ (4 ani).
Competențele specifice se formează pe durata unui an școlar, sunt derivate din competențele generale și reprezintă etape în formarea acestora. La nivelul lecției, acestea sunt transpuse în obiective operaționale.
Obiectivele operaționale sunt rezultatele anticipate ale activității de învățare.
Conținuturile învățării sunt mijloace prin care se urmărește formarea competențelor specifice. Corelarea dintre conținuturi și competențe specifice permite profesorului să realizeze conexiunea explicită dintre ceea ce se învață și scopul pentru care se învață.
Prezentarea teoretică a elementului de conținut ales: povestirea unor întâmplări reale sau imaginare.
Compunerea narativă presupune povestirea unei întâmplări reale sau imaginare, resectând cerințele date, dar și structura acestui tip de text.
În realizarea unei compuneri narative, elevii trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte:
-să aibă o structură specifică oricărui tip de compunere (introducere, cuprins și încheiere);
- acțiunea să fie plasată în timp și spațiu;
- să prezinte o întâmplare;
- să predomine narațiunea ca mod de expunere;
- să fie prezente personajele;
- să aibă un titlu adecvat.
PROIECTAREA ACTIVITĂȚII DIDACTICE ( am ales un moment al lecției FIXAREA ȘI SISTEMATIZAREA CUNOȘTINȚELOR)
Profesorul le comunică elevilor sarcina de lucruRedactează o compunere narativă, de 10 - 15 rânduri, cu titlul O ZI DE VARĂ , în care să folosești verbe la moduri nepersonale ( infinitiv, participiu, gerunziu, supin).
În realizarea compunerii trebuie:
- să relatezi o întâmplare, respectând succesiuea logică a evenimentelor;
- să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
- să ai un conținut adecvat cerinței;
- să te încadrezi în limitele de spațiu indicate.
Forma de organizare a activității: individuală.
Timp de lucru: 20 de minute.
După expirarea timpului alocat acestei sarcini de lucru, câțiva elevi citesc compunerile în fața clasei.
Pentru dezvoltarea competenței specifice, am folosit metoda de învățare compunerea gramaticală.
Compunerea gramaticală este o metodă îndrăgită de elevi. Un avantaj ar fi faptul că le oferă elevilor posibilitatea utilizării în mod creativ a noțiunilor de limbă învățate, iar un dezavantaj ar fi că nu permite tratarea diferențiată a elevilor (ritmuri de lucru diferite).
EVALUAREA se poate face prin aprecieri verbale și observarea  curentă și sistematică a activității și a comportamentului elevilor.
Aprecierea verbală are rolul de a-i încuraja pe elevi să aibă încredere în propriile forțe.
Observarea curentă și sistematică a activității și a comportamentului elevilor este o metodă alternativă de evaluare care oferă informații cu privire la stările emoționale ale copilului și efectele lor, asupra performanțelor elevilor (timiditate, neîncredere în propriile forțe, adaptabilitate etc.).
La sfârșitul acestei activități de învățare elevii vor fi capabili să redacteze o compunere narativă, pornind de la o anumită temă, în care să folosească anumite noțiuni gramaticale.



2 comentarii: